Én személy szerint nem szeretem, ha bírálnak. Gondolom Te sem. Vajon milyen lelkivilága van annak a mondjuk fotóklub vezetőnek, vagy workshop hiénának, (jó, neki sejtem) aki BÍRÁLNI akarja a lelkes kezdő fotóst?

A képbírálók ködbe vesző magaslatról néznek le a munkádra.

Elmondják neked, hogy mi a rossz.

Megfellebezhetetlenül kinyilvánítanak, az ő szakmai tudásuk mindenható. Van olyan workshop, ahol azért nincs képértékelés, “mert annak sokszor sírás volt a vége”.

A bírálat ott helyénvaló, ahol már nincs mit tenni. Például kutyaszépségversenyen működik a dolog.

  • vagy jó a fogazata, vagy nem
  • vagy “nyerges” a háta, vagy egészséges
  • vagy megvan a sztenderd magasság, vagy nem

Egyszerűen kategorikusan kijelenthetjük, hogy valami jó vagy rossz, kész passz pusz.

Az értékelésben mindig ott van két dolog:

  • a produktum elismerése
  • a jobbításra való ötletadás

Akik ÉRTÉKELIK a munkádat, próbálnak ötleteket adni, hogy tovább fejlődj. Amikor az első ilyen “értékelő” fotóssal találkoztam, ittam a szavait, és az egész folyamat fantasztikusan inspiráló volt!

Azóta értékelek én is. (Egyébként nehezebb, mint bírálni.)

Amikor bírálsz, saját kliséidet a képre húzva egyszerű leltárt készítesz a hiányosságokról. Ha viszont értékelsz, először meg kell fejtened a kép készítőjének motivációját, mit akart láttatni, miért így csinálta stb. Csak ezután jön a hibaleltár (szigorúan csak fejben), és lehet adni az ötleteket, ami pozitív irányba mozdítaná a képet.

Senki nem fog megbántódni az olyan tanácsoktól, mint “Legközelebb egy ilyen szituációban próbáld derékmagasságban tartani a gépet, hogy kiküszöböld a torzítást” vagy “Ha alulról fotózol valakit, attól dominánsabbnak látszik.”

Néha azért nem árt  rákérdezni:

  • miért készítetted ezt a képet?
  • mit szerettél volna sugallni ezzel a képpel?

Előfordulhat, hogy nem is az volt a célja a kép készítőjének, amit sugall a fotó. Lehet, célja sem volt, csak rabul ejtette a látvány újszerűsége, vagy látott már hasonló képet a neten, és ő is meg akarta csinálni.