Miért jó?

Egy időben azt gondoltam, a műtermi fotózás a legmagasabb szint a fotózásban. Sokáig gondoltam azt is, a műterem az a hely, ahol megkérhetek jóalakú csajszikat, hogy a fotózás kedvéért vetkőzzenek előttem pucérra. Bevallom, volt egy rövid idő, amikor azt is gondoltam, hogy a fotósok bevonzzák a lányokat, valahogy így:

– Csinálhatok rólad egy portfóliót?
– Igen meg. :)

A műterem szó már tökéletesen beivódott a fotós szóhasználatba. Észre sem vettem sokáig, hogy pontosan leírja a lényeget: egy helyiség, aminek nincs köze a valósághoz. MŰ TEREM. Persze mondhatnám, hogy „de hiszen valóságosan műterem”, de ezt csak a kis hang mondhatja a fejemben (szóval ökörszar).

A műterem szerintem arra jó, hogy irreális fényfelrakással fotózz embereket, autókat, állatokat, ételeket stb. Ja és ki lehet zárni a természetet. Nincs szél, (ha viszont kell, akkor onnan fúj, ahonnan szeretnéd) nincs rossz színhőmérsékletű fény. És nincsenek bámészkodók. (Az Árkád kivétel. Ők az áruházakban felállított mobil műtermekben fotózták a modelljeiket a vásárlók szemei előtt. De ez már marketing.)

De miért jó, ha valami úgy van megvilágítva, ahogy a valóságban soha nem lehetne?

Mert furcsa lesz tőle a kép. Mert más, mint a megszokott. Szebb. Érdekesebb.

Mert a KÜLCSÍNBŐL a legtöbbet tudod kihozni.

Gondolj csak a műtermi autófotózás iszonyú mennyiségű lámpájára és derítőfelületeire. Minden egyes lámpa valamit kiemel. Egy krómkilincset, egy törés ívét a karosszéria felületén, a felni csillogását. Meg tudod csinálni, hogy az üvegek ne csillogjanak, hogy a féklámpa pontosan olyan intenzitással világítson, ami az összhatásnak legjobban megfelel. És persze megint a lányok. Ezekbe a műtermi autókba beültethetsz gyönyörű lányokat, és megvan az álomkép. (Már megint a marketing!)

A műterem eladásra termett.

Kutyatáp, feszülő izmú sportoló, csinos ruha, fényképezőgép, üvegesre olvasztott szalonnadarabkák, áttetsző ragyogású süteményzselé MŰTEREMBE BE – magazinba, webshopra, óriásplakátra KI.

MIÉRT NEM JÓ A MŰTEREM?

  • Mert arra, hogy valami igazán természetesen emberit készíts, nagyon kicsi esélyed lesz egy fotóműteremben. Nem mondom azt, hogy lehetetlen. De gondolj csak bele, ha egy élőlényt kiragadsz a természetes környezetéből, az a minimum, hogy kényelmetlenül érzi magát. (Kivételt talán a magukat nagyon sokszor szelfiző tinilányok jelentenek, ők azonnal be fognak állni a szerintük legelőnyösebb pozitúrába.)
  • Saját műtermet felszerelni és fenntartani nagyon költséges. Faraghatsz a terhekből, ha kiadod bérbe. Akkor viszont ott kell lenned, vagy az alkalmazottadnak felügyelni az eszközöket és segíteni, ha valami nem megy a bérlőnek.

Megnyugtatlak, egy északi fekvésű ablak a lakásodban aranyat ér. Nem szükséges végtelenített háttérrel kiszakítani az életszerű környezetből a témád alanyát.

Fotó: centerforcreativemedia.com

Az „on location” vagy „environmental” portré (a modellt rá jellemző, saját környezetével együtt bemutató) például ettől tud véleményem szerint többet visszaadni a lefényképezett ember személyiségéből.

Egyébként ha ritkán van szükséged műteremre, a legjobb döntés a bérlés. Manapság 5eFt körül van egy óra.

HA MÉGIS SAJÁT MŰTERMET SZERETNÉL

Első lépésként azt kell eldöntened, miket akarsz a műtermedben fotózni. Az ékszerfotózást megoldhatod egy asztalon, de az autófotózás már komoly alapterületet kíván.

KEZDJÜK KICSIBEN

Egy példa:
Ákos barátom megkért, hogy segítsek neki összerakni egy kis termékfotó műtermet, (akosbike.hu) mert nagyon sok használt kerékpáralkatrészt és kiegészítőt, ruházatot stb. árul. Az új termékekhez általában a gyártó biztosít fotókat, de a használt termékeken kell hogy lásson a látogató minden esetleges karcot is. Így lesz a webáruházad hiteles.

Milyen gépet ajánlottam Ákosnak a webáruházas termékfotózáshoz?

Lehet, hogy ezzel a tanácsommal megosztó leszek, de egy nagyobb tudású kompaktot ajánlottam hozzá.

A „fullfrém” gép (Fullframe / 24×36 mm-es méretű szenzoros) kiesett. Egyszer 8-as rekesszel kutyakölyköket fotóztam egy ilyen géppel, és nagyon vacak volt, hogy a kiskutyus orra és füle nem lehetett egyszerre éles. Egy aranyos kutyakölyöknél persze nem akarunk szőrszálhasogatóak (!) lenni ugye?

Mélységélesség fullframe szenzoros kamerával

KICSI SZENZOR – NAGY ÉLESSÉG

A 800×800 pixeles webes termékfotókhoz nincs szükség 1MP-re sem (640.000 pontosan). Ami viszont szerintem fontos, hogy minél kisebb a kamera érzékelője, annál nagyobb mélységélesség érhető el vele adott fényrekesz-értéknél. Ha egy kerékpárváltóról csinálok képeket (több oldalról is meg kell mutatnom), akkor egyértelmű, hogy a termék minden kis részletét élesen szeretném látni. A „bokeh” (életlen részek vattaszerűen puha ábrázolása) ebben a műfajban inkább hiba!

Legyen a kompakton manuális beállítási lehetőség.

Automata módban kínszenvedés a termékfotózás. Gondolj csak arra, hogy bringásmezeket kell színhűen visszaadni. A világos mez tuti sötétebb lesz, a sötét pedig világosabb, mert az automata átlagol.

Ha van mód expozíció korrekcióra (+/-), akkor sem lesz olyan jó, mintha manuálisan beállítod a rekeszt/fényérzékenységet/zársebességet/színhőmérsékletet a KONSTANS fényeidhez. Mert így kell.

KONSTANS FÉNY

Ez mit is jelent? Állandó mennyiségű/minőségű és állandó színhőmérsékletű fény.

Ismerek olyan virágkötőt, aki az elkészült csokrokat a bolt előtt, természetes fénynél fotózgatta. Ahány napszak, ahány időjárási tényező (pl. felhők) annyiféle színhőmérséklet volt. Ha csak ilyen lehetőség van, mert például a virágcsokrokat hamar elviszi a megrendelő, akkor minden egyes fotózáskor meg kell mérni a színhőmérékletet egy fehér lappal. Persze ha a virágbolt mérete megengedi, jobb megoldás egy kis fotózós „sufniműterem” konstans fénnyel és végtelenített háttérrel.

Ugyanez működik cukrászdáknak, kis éttermeknek, bizsukészítőknek is.

Konstans fényként számbajöhet néhány darab, párezer forintos manuális vaku, különböző fénymódosítókkal. Fontos, hogy a vakuk egyszerre villanjanak, erre a legegyszerűbb megoldás a fénnyel való vezérlés. Vannak vakuk, amelyikben van szenzor, de ilyen szenzort külön is vehetsz, vagy barkácsolhatsz.

A hagyományos izzólámpát nem ajánlom a nagy hőtermelés miatt, számbajöhetnek a folyamatos fényű fotócélú kompakt fénycsövek és nagy színhűségű neoncsövek, LED lámpák is. Ezeknél a létrejövő fényhatásokat, vagy káros becsillanásokat, árnyékokat azonnal kontrollálhatod, míg a vakus felvételeknél csak utólag derül ki az LCD-n, hogy milyen a „fényfelrakás”. Persze a _profi stúdióvakukon_ van arányos beállítófény, ott ez nem probléma.

Bátran kísérletezz mindenféle díszítő fényforrással, bevethetők a karácsonyfaizzósorok, a telefonok és tabletek is fényforrásként!

fényszűkítő és teljesítménycsökkentő tuning

SUFNI FÉNYFORMÁLÓK, MÓDOSÍTÓK

  • Fehér kartonok, hungarocell, hablemez, mint derítőlap
  • Matt fekete textilek, fekete hablemez, mint „néger”
  • Fehér fal/menyezet
  • Zuhanyfüggöny mint fénylágyító
  • Alufólia mint derítőlap
  • Fekete alufólia, mint fényszűkítő
  • Fehér fényáteresztő esernyő
  • Ezüst vagy fehér belsejű ernyők
  • Borotválkozótükrök
  • Műanyag kanna mint szoftbox
  • Fehér felfújt szemeteszsák mint szoftbox
  • „Snoot” fekete szívószálak kötegéből
  • Színes fóliák, mikulászacskó színes díszítőfényhez

Van egy olyan mondás, hogy: „Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó”
Ez igaz lehet így is: „Olyan nincs, hogy valami nem fényformáló”

FÉNYMÉRÉS – SZÍNHŰSÉG

A vakufénymérők aranyárban vannak, szerintem kis költségvetésű fotózásokhoz nem érdemes venni.

Próbafelvételekkel aránylag gyorsan beállítható a főfény mennyisége, segítségül hívhatjuk a kameránk „hisztogram„-ját például.

Színhelyesség alatt a színhőmérsékleten túl a felvételi színhibák kiküszöbölése is fontos, erre kiváló eszköz az XRITE speciális színkártyája és az ahhoz kapcsolt szoftver.

ColorChecker Passport használata a felvételek előtt

Ha már színhelyesség, a monitorkalibrálásról _itt írtam_

HOGYAN CSINÁLJ SUFNIMŰTERMET?

– Tárgyasztal

Aránylag kisméretű tárgyakhoz egy étkezőasztal, vagy üvegasztal (IKEA) elég tárgyasztalnak.

Az üveglapnak számtalan előnye van, például lehet alulról is világítani. Az üveglapra tett fekete papíron vágott nyíláson át be lehet világítani egy palack belsejébe.

tárgyfotózás alsó világítás

– Háttér

„végtelenített” hátteret egy ívben meghajlított papír- vagy műanyaglapból csinálhatsz. Legyen több színű és felületű háttered, legyen matt/selyemfényű/fényes felületű is, attól függően, hogy szeretnél e tükröződéseket a tárgyad alatt. Jó lehet egy nagyobb darab öntapadó fólia, de beszerezhetsz ablakfóliát is például itt: hlfolia.com

A „Chromolux” kartonok is nagyon sokoldalúan használhatóak háttérnek.

Természetesen nem mindenhez passzol a végtelenített papír- vagy műanyagháttér. Használj durva, vagy lágy esésű textíliákat, homokot, kavicsokat, bármit, ami a témádhoz passzol, vagy éppen a kontrasztjával segít a fotózandó tárgyat vonzóan bemutatni. Még egy monitoron megjelenített fotó is lehet tárgyfotó-háttér!

A papír- vagy műanyaghátteret nagy csipeszekkel rögzítheted az asztalhoz.

Praktiker csipeszek

Praktiker csipeszkínálat egy kis gerillaátrendezéssel

A függőleges rögzítéshez pedig ajánlok egy filléres házi készítésű segédeszközt, magam is ezt használom.

– „Nyelesdoboz”

Egy konzervdobozba falécet rögzítesz (csavarozva/popszegeccsel/betonozva) és a dobozt megtöltöd valami súlyossal, hogy ne dőljön fel. (kavicsok, homok, aprópénz, csavarok, ami van otthon). Szükséged lesz különböző nagyságú dobozokra, és a „nyelek” hosszából is többfélére lehet szükséged.

Két nyél közé csipeszelhetsz egy lécet vízszintesen, és arra fel lehet függeszteni kisebb tárgyakat.
Egy doboz jó derítőlap megtámasztásra is.

Az alábbi werkfotón megmutatok neked egy példát a „sufniműterem”-re:

fotóműterem werk

A számokkal jelzett hozzávalók:

  1. közönséges fehér esernyő
  2. opál műanyag lap fénylágyító
  3. műanyag kanna mint mini szoftbox
  4. optikai vakuvezérlő szinkronzsinórral
  5. vízszintes tartóléc belógatáshoz (itt nem volt funkciója)
  6. nyelesdobozok
  7. végtelenített háttér
  8. fotózandó tárgy (kenyértartó, majd űrhajó)

És a kész fotó, némi utómunkával:

kenyértartó fotózás

ÁLLVÁNY

Folyamatos fényű lámpákkal világítva előfordulhat, hogy olyan kevés a fény, hogy a bemozdulás elkerülésére állványt kell használni. Statikus tárgyaknál ezzel semmi probléma, ha van időd, akár perceket is exponálhatsz.

Az állványos felvételeknél MINDIG KI KELL KAPCSOLNI a képstabilizátort!

Ha hasznosnak találtad ezt az írást, megköszönöm, ha megosztod :)